„Europejczyk to ja. Tendencje rozwoju edukacji dorosłych”

Mobilność szkoleniowa przedstawicieli UTW zrzeszonych w Federacji Uniwersytetów Trzeciego Wieku Warmii i Mazur.

TreeImage.
Andrzej Postój
Community Contributor (Bronze Member).

ok. 2 minuty czytania  polub, linkuj, komentuj!


„Europejczyk to ja. Tendencje rozwoju edukacji dorosłych” to przewodni temat kolejnej mobilności szkoleniowej dla 10 osobowej grupy przedstawicieli uniwersytetów trzeciego wieku naszego województwa, zrzeszonych w Federacji Uniwersytetów Trzeciego Wieku  Warmii i Mazur. Realizowaliśmy go wspólnie z naszym partnerem z Estonii – firmą Vita TiiM. Szkolenie trwało od 29.05. do 03.06.2024 r. Podróż po Cyprze obejmowała takie miasta jak Pafos, Limasol i Protaras.

uczestnicy projektu

fot. archiwum autora     

Tworząc partnerstwo szukaliśmy rozwiązania na zwiększenie skuteczności rozwoju bardziej demokratycznych społeczności, promowaniu różnorodności, dialogu między kulturowego ,tolerancji poszanowania praw człowieka.

Udział w zajęciach uświadomił nam jak ważna jest praca w zespole, wzajemne wsparcie, motywowanie się, a także dbanie o dobre samopoczucie  i pozytywne postrzeganie siebie  i innych, radzenie ze stresem, nabywanie  umiejętności samo prezentacji (kowizja i artretarapia).

Warsztaty dot. innowacyjnych praktyk w edukacji z programami do nauki w przestrzeni cyfrowej takich jak sztuczna inteligencja czy aplikacja Padlet, są wykorzystywane obecnie w edukacji na naszych uniwersytetach. Warsztaty informatyczne pokazały nam, jakie istnieją możliwości stosowania wielu nieznanych nam aplikacji. Stąd naszym dążeniem jest organizowanie takich warsztatów w ramach prowadzonej szkoły liderów dla wszystkich członków federacji.

 

uczestnicy projektu

fot. archiwum autora     

Kilku godzinne  spotkania z przedstawicielami Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Pafos to okazja do wymiany doświadczeń w zakresie  działania uniwersytetów. Koncepcja francuska – model uniwersytecki stosowany u nas i  w większości krajów Europy oraz koncepcja  brytyjska-model w całości prowadzony przez członków – bez formalnych powiązań akademickich.

Poznaliśmy różnice w strukturze, działania zarządu i metodologię edukacji nieformalnej prowadzoną w tym uniwersytecie. Model brytyjski w oparciu o silne powiazania historyczne, biznesowe i międzyludzkie z Cyprem tworzy sieci społecznościowe i wolontariatu wśród brytyjskiej społeczności. Obecnie Cypryjski 3 wiek liczy 900 członków zarządzany przez Komitet, tworząc grupy zainteresowań.(grupa historyczna, nauki o ziemi, archeologii, poezji, literatury, itp.)

Cypr jest nie tylko miejscem wielu kultur i zabytków takich jak Park Archeologiczny w Pafos z piękną mozaiką i ruinami domu Dionizosa, zamkiem w Limassol, skałą Afrodyty czy ogrodem botanicznym Cyherbia.

Sądzę, że realizując te szkolenie uzyskaliśmy określone w celach i działaniach właściwe rezultaty, które będą dla nas wskazówka do dalszego działania.

uczestnicy projektufot. archiwum autora     


Prezes Federacji UTW WiM, Ryszard Okliński